Saturday 14 November 2009

PENSTRUKTURAN SLCs (STATE LINK COMPANIES)


Setelah lebih lapan bulan saya memegang jawatan sebagai MB, saya merasakan perlunya dilakukan anjakan terhadap kedudukan syarikat dan agensi-agensi kerajaan negeri yang selama ini menjadi nadi kepada pembangunan dan pertumbuhan negeri.

Beberapa hari yang lalu saya mengadakan seminar kecil dengan semua ketua-ketua eksekutif dan pengurus-pengurus kanan syarikat-syarikat utama kerajaan negeri (SLCs).

Dalam pertemuan itu saya menekankan kepada mereka akan peri pentingnya melakukan anjakan dan perubahan. Tabi'i manusia sendiripun bergerak, berkembang dan membesar. Dalam erti kata yang lain ia memerlukan perubahan ke arah memberikan kebaikan.

Perubahan dan penstrukturan semula tidak boleh dianggap sebagai langkah terkebelakang atau cubaan untuk menghukum sesebuah organisasi. Ia tidak boleh dianggap sebagai tindakan mengeluarkan seseorang pegawai lantaran prestasi buruknya.

Ia perlu dilihat dalam kerangka yang poisitif. Memang menjadi kebiasaan orang tidak mahu kedudukannya berubah kerana sudah biasa dengannya. Tetapi bagi mereka yang memahami tentang keperluan untuk menjadi lebih baik dari hari semalam maka ia akan sentiasa tidak gentar untuk melakukan perubahan untuk kebaikan.

Syarikat-syarikat kerajaan negeri sudah lama usianya. Semuanya wujud atas nama tuntutan keperluan di waktu itu. Kemudian ianya terus berkembang juga atas keperluan masa.

Kini ekonomi negara sedang melalui fasa baru dengan inovasi dan kreativiti menjadi dua istilah yang penting. Maka syarikat-syarikat negeri juga perlu berada di pentas persaingan untuk menggarap peluang yang terbaik ini. 

Dalam pada itu kita juga perlu memahami akan lontaran pandangan daripada rakyat yang mahu melihat syarikat-syarikat kerajaan negeri menjadi lebih berkeupayaan, memiliki good governance, dan perancangan strategik yang baik. Lantaran itulah saya memikirkan sudah sampai masanya untuk melakukan perubahan ini.

Salam Perjuangan!