Friday 28 August 2009

RAMADHAN

Saya ucapkan Ramadan Karim.

Agak lama jua saya tidak menulis. Ramadan kali ini dipenuhi dengan jadual yang ketat dalam melaksanakan tuntutan.

Saya mengharapkan ramadan kali ini akan dapat membentuk rasa kasih dan sayang sesama ummat. Meskipun wujud perbedaan dalam soal berpolitik tetapi rasa ukhuwwah sewajarnya melepasi rasa politik.

Lantaran itu usahlah kita keterlaluan melemparkan nista dan memisahkan kasih sayang sewaktu ramadan ini. Usahlah menggunakan tazkirah ramadan untuk menanamkan lagi permusuhan antara kita.

Saya amat merindui ummat Islam kita bersatu dalam satu kalimah Ilahi yang wahid. Janganlah dibiarkan soal bacaan politik yang sempit dan dangkal memisahkan kita semata-mata atas nama kerakusan kuasa sehingga ayat-ayat Allah dijual dengan harga yang murah.

Janganlah membiarkan diri ummat sendiri diadu-domba sehingga hilang segala kekuatan di sebalik jumlah yang banyak.

Sekiranya wujud perbezaan, carilah titik -titik persamaan. Janganlah menjatuhkan hukuman kepada sesama ummat lebih buruk daripada taraf golongan yang menyekutukan Allah atau mereka yang sememangnya dikategorikan sebagai kafir harbi.

Masa untuk ummat bersatu tetap wujud meskipun dihalang dari pelbagai ranjau. Ramadan adalah bulan yang suci untuk kita menyucikan diri.