Saturday 18 July 2009

KEMATIAN TEOH

Saya amat simpati sekali dengan Teoh. Ia pasti menimbulkan pelbagai tanda tanya dan reaksi.

Apa yang penting pada saat ini ialah untuk sama-sama kita bertafakkur memberi penghormatan pada beliau. Bagi keluarga Teoh saya ucapkan takziah. Bagi tunang Teoh saya harap beliau tabah menghadapi saat yang sukar ini.

Dalam keadaan ini janganlah ada pula yang mahu mengambil kesempatan bagi menagih simpati umum untuk kepentingan politik. Setelah kekecamukan yang dilakukan dalam negara dan negeri, mereka tidak habis-habis menggunakan setiap kesempatan untuk mengalih perhatian rakyat bagi menyokong kononnya perjuangan rakyat.

Biarlah pihak berkuasa bertindak melakukan segala siasatan hatta dengan mengarahkan diwujudkan Suruhanjaya diRaja. Ini bukan soal untuk menutup mana-mana kelemahan tetapi ia perlu diselongkar agar jawaban sebenar kepada punca kejadian dapat dicari.

Malangnya saya melihat terdapat gerakan-gerakan yang cuba memanipulasi keadaan ini. Contohnya bila ada yang mengadakan upacara memakai pakaian serba hitam sambil memegang lilin dengan mengambil kesempatan menagih simpati politik untuk mereka dan bukannya untuk Teoh.

Demikian juga dengan tindakan-tindakan mempersoalkan SPRM seolah-olah badan itu melakukan tindakan terpilih dan tidak bertindak memastikan keselamatan malah mengancam nyawa mereka yang disoal siasat.

Sekali lagi saya tegaskan biarlah kes ini disiasat dengan sepenuhnya tanpa berselindung. Seandainya diperlukan sebuah Suruhanjaya untuk mengkaji setiap aspek maka saya sendiri menyetujuinya.