Monday 6 July 2009

PILIHANRAYA KECIL MANIK URAI

Saya berada di Manik Urai untuk bersama dengan pimpinan BN memberikan dokongan kepada calon BN Tuan Abdul Aziz Tuan Mat.

Sejak menjadi Menteri Besar jarang sekali saya keluar dari Ipoh untuk pergi lebih jauh dari Kuala Lumpur. Saya sampai di Kelantan dan tidur bersama dengan rakan-rakan di sebuah kampung di Manik Urai.

Ini adalah pengalaman yang banyak memberi pengajaran akan perjuangan kepada setiap pendokong. Tidak kira samada pemimpin atau yang dipimpin hendaklah bersama menanamkan solidariti dalam saat sebegini.

Proses penamaan calon nampaknya berjalan dalam suasana yang baik. Syabas kepada polis yang berjaya membuat pemisahan tempat yang jauh antara kedua-dua penyokong parti.

Maka tidak kedengaran sebarang provokasi atau tindakan yang boleh mencetuskan perbalahan.
Saya berkesempatan bertemu dengan beberapa pimpinan kerajaan dan pembangkang. Waktu berada di tempat saya seorang ADUN muda dari Perak datang ke tempat saya dan sempat berbual dengannya.

Saya ucapkan terima kasih kepadanya kerana datang pada saya. Dia menyebut bahawa dirinya bukan seperti sekalangan rakannya dari PR. Dia mohon agar dapat bersama dengan saya untuk membantu menyelesaikan masalah rakyat.

Saya sebutkan padanya bahawa saya tidak pernah mendiskriminasikan golongan miskin tegar atau mereka yang benar-benar memerlukan bantuan kerajaan.
Saya dan rakan pimpinan BN seperti Dato Hishamuddin jua berkesempatan bertemu dan bertegur sapa dengan pimpinan pembangkang seperti Mustapha Ali, Azmin Ali, Saifuddin Nasution, Kamaruddin Jaafar, Theresa Kuok, dan lain-lain.

Kelihatan semuanya mesra dan bersalaman dengan saya dan Hishammuddin.
Saya kira politik di Kelantan akan membuka lembaran baru untuk membina kekuatan semula.

Namun kesungguhan jentera dan kesediaan untuk bergerak di kalangan semua akan memberikan natijah yang baik kepada BN.

Saya fikir orang Kelantan mungkin akan kembali memilih suatu nama lagi Aziz bin Mat. Cuma kali ini Tuan Aziz Tuan Mat, bukannya Nik Aziz Nik Mat.