Sunday 12 July 2009

PERIHAL PAFA

Saya sebenarnya tidak mengetahui tentang masalah yang dihadapi oleh Persatuan Bolasepak Perak (PAFA), sehinggalah apabila para wartawan bertanya saya apakah langkah-langkah yang perlu diambil untuk mengatasi masalah kewangan PAFA yang sekarang ini dipimpin oleh Dato Seri Nizar Jamaluddin.

Saya jawab bahawa saya kurang arif tentang perkara itu dan kebiasaannya pemimpin kena bertanggungjawab untuk mencari jalan untuk menyelesaikannya. Kalau enggan maka eloklah diberikan kepada yang berkemampuan.

Jawapan saya itu tidak bermaksud bahawa saya terlalu "teringin" jawatan itu. Nampaknya Nizar tak boleh tahan dengan kenyataan saya itu. Dia begitu melenting sekali.

Maka dikeluarkan kenyataan akhbar yang panjang dengan menuduh saya cuba mempolitikkan sukan sambil mengatakan saya tidak profesional. Saya tidak pernah mempolitikkan sukan.

Sewaktu saya menjadi exco kerajaan negeri saya pernah dipujuk untuk menjadi Presiden PAFA, tetapi saya menolak dengan baik. Kalangan ahli jawatankuasa sedar bahawa saya memang minat dengan bolasepak sehinggakan bila ada masa lapang saya akan berada di stadium dengan penyokong-penyokong Perak bagi memberi sokongan kepada pasukan kita.

Saya memang sayang pasukan Perak. Tetapi di sebalik mengatakan saya cuba mempolitikkan sukan, sebenarnya orang itulah yang "kata dulang paku serpih, kata orang, awak yang lebih". Saya setuju jangan ada mana-mana pihak cuba mempolitikkan bolasepak atau sukan di negeri pihak.

Sukan adalah suatu yang semulajadi untuk dinikmati oleh semua. Sebab itulah PAS yang dulunya tidak memberi perhatian dan sepi kepada kegiatan sukan, sekarang ini bermacam acara sukan dianjurkannya kerana tahu bahawa ini adalah cara untuk menarik anak muda.

Dulu sukan amat sinonim dengan Pemuda UMNO.