Monday 27 July 2009

PERJUANGAN UMNO

Pada hari Ahad (26 Julai 2009) saya merasmikan mesyuarat UMNO Bahagian Lumut. Saban tahun inilah mesyuarat yang menjadi tempat ahli-ahli menyampaikan hasrat dan meneguhkan perjuangan.

Tema ucapan saya kali ini ialah membakar semula api perjuangan. Di samping itu saya turut membawa kembali semula kepada tema Bersatu, Bersetia, Berkhidmat yang teras kepada UMNO.

Selepas "tsunami politik" Mac 2008, UMNO menghadapi realiti cabaran yang tidak pernah terfikirkan sebelum ini. Asakkan politik pembangkang dan terhakisnya kesatuan dan setia dengan perjuangan parti telah membuka ruang untuk sebahagian rakyat membuat keputusan mereka.

Gugatan dari percikan politik pembangkang semakin berleluasa. Mereka sedang ghairah dengan menghambur segala fitnah, menghasut rakyat dan menggunakan segala peluang dan ruang dengan melemparkan segala keburukan dan kejadian terhadap kerajaan Barisan Nasional.

Sekalangan rakyat seperti dibiuskan dengan bahasa yang muluk-muluk sehinggakan api kebencian marak hingga ke tempat-tempat suci ibadat.

Apapun keadaannya UMNO dan BN perlu menerima realiti ini. Bahawa lanskap politik negara berubah dengan politik siber menjadi tunggaknya. Media baru melalui inter-net, blog, facebook, twitters menjadi rujukan yang seolah-olah menjadi tempat berpaksinya segala kebenaran dan pusat melancarkan serangan terhadap kerajaan BN.

Generasi muda menjadi rebutan kelompok pembangkang dengan bermain api emosi dan idea. Istilah-istilah yang menyentuh neuro golongan muda seperti kezaliman, kekejaman, diskriminasi kaum, rasuah,perampas kuasa, diktator dan sebagainya telah menyentap rasional mereka dan sekaligus bangun menentang apa yang mereka anggap membawa kembali hak-hak rakyat dan demokrasi.

UMNO sendiri perlu melakukan perubahan dengan melihat persekitaran baru yang dihadapi ini. Agenda perubahan yang diterajui oleh Presiden Parti Dato Seri Najib perlu dihayati oleh semua peringkat parti hatta ke peringkat cawangan.

Ketua-ketua cawangan bukan lagi menjadi suatu keistimewaan tetapi perlu memiliki ciri ketanggungjawaban untuk memikul amanah agar UMNO kembali dihormati di kampung-kampung dan taman-taman. Orang meluat mlihat perangai yang sombong, tidak ke masjid dan surau, tidak bercampur.

Orang Melayu masih mempunyai keyakinan kepada UMNO untuk bangkit kembali menjadi peneraju perjuangan untuk semua. Cuma yang perlu dilakukan sekarang ialah bertindak bangun dengan membakar api perjuangan demi membawa masa depan untuk semua.