Saturday 4 July 2009

JASAMU TETAP DIKENANG

Dato Tajuddin Rahman, Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak menganjurkan bersama dengan Kerajaan Negeri Perak Program Jasamu DiKenang bagi mantan Perdana Menteri Tun Abdullah pada 4hb July yang lalu.

Bagi orang yang selalu melihat wajah dan watak Dato Tajuddin dalam media mungkin tertanya kenapa beliau menganjurkan program sedemikian untuk Pak Lah?

Sebenarnya Dato Tajuddin di sebalik wataknya yang dianggap keras, sebenarnya seorang yang lembut dan mulia hatinya. Saya tidak dapat bayangkan betapa halus jiwanya yang tiba-tiba sahaja mengalirkan air-mata sewaktu menyebut nama Pak Lah ketika hendak memulakan ucapan.

Pak Lah berbisik pada saya itulah sebenarnya Tajuddin.
Kehadiran Pak Lah disambut dengan meriah. Saya turut bergembira kerana dua mantan MB Perak iaitu Tan Sri Ramli dan Dato Seri Tajol turut bersama.

Dalam ucapan alu-aluan saya sebutkan pada Pak Lah tentang erti budi dan kesetiaan dalam kehidupan insan politik. Ini kerana kehidupan insan politik sudah menjadi tabi'I akan hakikat semakin kecil kawan-kawannya kerana sudah tidak berkuasa.

Pak Lah memberi nasihat kepada saya supaya mentadbir negeri dengan baik dan tidak terikut dengan rentak pembangkang. Pelihara hubungan baik dengan semua orang dan bekerja sebagai satu pasukan.

Pak Lah menyatakan bagaimana beliau menghormati Dato Seri Najib. Beliau berdoa pada Allah agar tidak membebani Dato Seri Najib dengan masalah dan kritikan yang boleh melemahkan kerajaan.

Meskipun Pak Lah kini hanya mantan PM, hormat terhadapnya tetap wujud. Paling dikenang ialah bagaimana beliau begitu tenang dan sabar menghadapi setiap dugaan hidup.

Saya bertanya padanya apa yang dirasainya sekarang, katanya suatu yang berharga ialah ketenangan jiwa.

Sebagai orang perjuangan tidak ada nokhtah dalam hidupnya.
Saya melihat Tun Jeanne yang begitu lembut peribadinya menampilkan ciri seorang isteri yang sentiasa prihatin kehidupan Pak Lah.

Pak Lah sendiri menasihati saya agar isteri sentiasa menjadi asset yang baik dalam kehidupan keluarga dan di mata rakyat jelata.
Meskipun mungkin ada yang sebelum ini menganggap Pak Lah bermacam-macam, saya fikir negara kita tidak melahirkan pemimpin yang bebal atau diktator