Tuesday 28 July 2009

PERANAN MASJID

Saya tertarik dengan kenyataan Yang diPertua PAS Parit Buntar (Sinar Harian, 27 Julai, 2009)yang meminta saya mengotakan janji supaya masjid tidak dijadikan gelanggang politik. Saya ucapkan terima kasih kepada en Harun Salleh yang membangkitkan perkara ini. Katanya lagi kalau saya ikhlas jangan minta UMNO campurtangan untuk menentukan AJK Masjid.

Katanya lagi beliau tidak faham kenapa disebut gelanggang politik seolah-olah ia suatu penghinaan sedangkan ia adalah bidang yang mulia. Katanya lagi yang dilarang ialah politik ala Micheavelli seperti yang diamalkan UMNO.

Saya ingin nasihatkan Harun supaya hayati benar-benar perjuangan PAS samada mengamalkan politik ala-Michaevelli dan politik sekularisme atau tidak.

Masih ingatkah En Harun kenyataan paling popular Nizar dalam Dewan Negeri Perak suatu ketika dulu bahawa PAS tidak memperjuangkan politik Islam dan negara Islam. Lupakah En Harun baru-baru ini bila Nik Aziz kata jawaban kepada kenyataan saya mengenai Nizar memakai serba hitam memegang lilin perlu diberi cara politik dan bukan cara agama.

Sekarang pula mahukan kembali bercakap soal perpaduan selepas Manek Urai seolah-olah segala penggunaan hujah agama hanya untuk kepentingan politik kepartian dan bukannya demi agama.

Tuduhan pada UMNO sebagai komunis dan penganut ajaran Ayah Pin rupanya hanya permainan politik. Tidakkah ini dikatakan politik Macheavelli? Saya harap En Harun baca buku Macheavelli seperti the Prince untuk mengetahui apa itu politik Macheavelli dan siapa yang benar-benar mengamalkannya.

Saya setuju bahawa politik adalah suatu yang mulia sekiranya ia dihayati dengan baik dan sentiasa mencari kebaikan di dunia dan akhirat. Tetapi bagi hati yang keras (qalb qasi) ia bertindak dengan segala perbuatan kekerasan dan tidak memperdulikan samada dosa atau pahala bila memaki hamun, mencaci, menjatuhkan maruah orang dalam masjid dan surau.

Apakah semata-mata hendak mengatakan bahawa politik dan Islam tidak ada pemisahan maka masjid dan suraupun digunakan bagi menjalankan politik kepartaian sehinggakan tidak ada lagi batas hukum.

Benarkah PAS selama ini tidak menggunakan masjid dan surau sebagai tempat indoktrinasi politik. Benarkah golongan yang digelar ustaz dan tuan guru tidak pernah memaki hamun sultan dalam masjid?

Benarkah mereka tidak pernah maki hamun Tan Sri Mufti Perak dalam siri-siri tazkirah mereka?

Hakikatnya UMNO dan orang politik yang tidak sehaluan dengan mereka telah dan dicaci serta dihina. Masjid dijadikan seperti masjid dirar (masjid yang dibina oleh kaum pemecah belah ummat Islam di zaman Rasulullah).

Soal pemilihan jawatankuasa masjid tidak timbul perpecahan samasekali. Sewaktu zaman BN memerintah senarai AJK masjid bercampur tanpa keterlaluan dimainkan oleh sentimen politik. En Harun tentunya maklum ada orang PAS, PKR dan UMNO dalam kariah yang menganggotainya.

Tanyalah diri sendiri apakah bentuk kezaliman yang dilakukan oleh kerajaan PR terhadap penyokong-penyokong BN yang menjadi aJK masjid.

Namun En Harun lupa bahawa kuasa dalam hal-ehwal Islam berada dibawah Tuanku Sultan. Manakala Tuanku Raja Muda adalah Yang diPertua Majlis Agama Islam yang melantik dan mengesahkan perlantikan AJK Masjid.

Ingatlah ketika menuding jari kepada orang, empat jari lagi sedang menuding pada diri sendiri!

Salam Perjuangan!