Saturday 27 June 2009

AMARAH TOK GURU

Saya dapat memahami perasaan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat bila menyatakan UMNO sama dengan komunis, ajaran Ayah Pin dan sosialis.

Ini kerana Tok Guru juga adalah insan politik yang tidak dapat lari dari amarah politik. Tambahan lagi sejak dalam politik sekian lama indoktrinasi politik benci kepada UMNO begitu menunjang.

Meskipun dalam al-Qur'an menganjurkan supaya berlemah lembut dengan sesama ummat, tetapi apa yang kita saksikan ialah sikap yang lebih lunak dan lembut ditunjukkan kepada orang yang dengan tegas menentang segala cita-cita Islami PAS.

Akibat kebencian yang teramat sangat kepada UMNO, ia sudah melupai segala uslub al-da'wah yang sering dikuliahkan.

Maka tidak hairanlah kita mendengar hujah dari mereka bahawa "UMNO itu zalim, DAP itu kafir. Maka lebih baik berkawan dengan orang kafir dari berkawan dengan orang zalim". Ada yang bertanya kepada saya kenapa sampai hati Tok Guru Nik Aziz mengeluarkan kenyataan sedemikian.

Saya jawab bahawa saya tidak terkejut dengan kenyataan Tok Guru kerana itulah alam fikirnya. Bagaimanapun saya yakin bahawa apa yang diluahkannya adalah terzahir daripada amarah yang memuncak.

Cuma kalau ada orang yang memikirkannya maksum (terlepas dari sebarang dosa), barang diingat bahawa dalam tradisi Sunni beliau juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan dan dosa.

Mungkin selepas menyedari kesilapannya, Tok Guru kemudiannya berkata bahawa ia hanya kiasan sahaja. Bagaimanapun saya kurang arif pula melihat "kelaku" nya yang sejak akhir-akhir ini membimbangkan saya.

Kemarahannya terhadap Timbalan Presiden PAS Nasaruddin Mat Isa seperti yang disiarkan dalam TV benar-benar meluap dan bukan main-main. Sehinggakan ayat-ayat yang tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang yang menganggap dirinya ulama, terkeluar juga.

Saya juga kurang mengerti apakah disebabkan oleh kegagalan Husam Musa menang sebagai Timbalan Presiden menyebabkannya bertindak sehingga ke tahap itu. Apapun hujah beliau, menuduh UMNO atau mengkiaskan UMNO seperti komunis, Ayah Pin dan sosialis adalah perbuatan golongan pelampau atau secara kiasannya juga menggambarkan keangkuhan ilmu.

Saya hairan bagaimana tuduhan berat kepada kiasan sossialisnya UMNO boleh dihamburkan, tetapi dalam masa yang sama memeluk DAP seerat-eratnya yang juga berfahaman sosialis.