Saturday 27 June 2009

DILEMMA PPSMI

Sejak ia diperkenalkan PPSMI telah mengundang pelbagai reaksi. Ada yang bersetuju dengan gagasan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu.

Bagaimanapun ramai juga khususnya pejuang-pejuang Bahasa Melayu dan termasuk kelompok persatuan-persatuan Cina menentang keras pelaksanaannya. Kemuncak penentangannya, yang turut dieksploitasi oleh pembangkang, ialah demonstrasi besar-besaran di Kuala Lumpur suatu ketika dulu.

Banyak kajian yang menunjukkan pencapaian pelajar Melayu semakin menurun. Malah saya difahamkan pelajar India lebih baik pencapaiannya. Kohort pertama sudahpun keluar.

Apakah pelajar Melayu sahaja yang menjadi mangsa? Ini kerana lebih daripada 60 peratus pelajar Melayu seolah-olah berada dalam keadaan keterpaksaan belajar dalam bahasa Inggeris.

Yang menyedihkan ialah pelajar-pelajar luar bandar yang menjadi mangsa diikuti pula dengan kemampuan para guru yang saya difahamkan hanya sekitar 32 orang yang benar-benar mencapai tahap 1 di peringkat rendah.

Tapi kita juga berada di persimpangan ketika mana masing-masing mula mempersoalkan tentang "employability" para graduan untuk berada dalam pasaran kerja. Ini ditambah lagi dengan dunia yang dilingkungi oleh globalisasi.

Malah yang turut dipersoalkan ialah pelajar-pelajar kita yang dijadikan bahan "eksperimen". Bagaimana pula dengan soal memartabatkan Bahasa Malaysia.

Sememangnya bagi semua yang mahukan soal jati-diri bangsa diperkasa maka pelajar perlu ada bahasa yang menjadi identiti warga. Namun kita perlu ingat bahawa sejauhmanakah setiap daripada kita bersedia tanpa mengira kaum untuk memartabatkan bahasa Malaysia.

Apakah isu penghapusan PPSMI bermakna semua kaum bersetuju bahawa di peringkat sekolah rendah semua pihak akan mengajar subjek sains dan matematik dalam bahasa Malaysia.

Jawapannya tidak!

Hanya sekolah kebangsaan sahaja akan kembali, sebaliknya sekolah Cina dan Tamil akan mengajar dalam bahasa Ibunda masing-masing. Hujah bagi sekolah Cina ialah pengajaran di peringkat awal khususnya di peringkat sekolah rendah dalam bahasa ibunda adalah penting dalam membentuk jati-diri dan identiti mereka.

Ini ditambah lagi dengan pandangan sekalangan pakar-pakar bahawa pembelajaran akan lebih mudah dengan menggunakan bahasa ibunda.

Apapun akan ada pihak yang menyalahkan Dr Mahathir kerana memperkenalkan PPSMI ini. Namun tidak ada sesiapa yang dapat menafikan keprihatinan beliau untuk melihat anak bangsa dapat bersaing di pentas global, dan tidak disisihkan dari menikmati peluang pekerjaan akibat ketidakmampuan dalam bahasa Inggeris.

Pembangkang pula akan menganggap bahawa sekiranya kerajaan mengambil keputusan untuk memberhentikan PPSMI maka ia dianggap sebagai suatu kejayaan mereka selepas suatu demonstrasi besar tempohari.

Yang membimbangkan saya ialah anak-anak kita akan terus menjadi eksperimen dengan ditambah lagi mata-pelajaran baru dan tambahan masa yang semakin menyulitkan mereka untuk membesar secara tabi'i sebagai insan.

Apakah semua ini membayangkan bahawa kita sedang berada di persimpangan antara menguasai bahasa Inggeris dan memartabatkan bahasa Malaysia sebagai cerminan jiwa bangsa? Kebimbangan kita ialah apabila pendidikan terlalu dipolitikkan bagi menagih simpati pengundi.

Justeru itu pengumuman YAB Perdana Menteri Dato" Sri Najib Tun Razak, untuk benar-benar memperhalusi sebarang cadangan dalam pelaksanaan PPSMI ini adalah suatu yang dialu-alukan. Biarlah rakyat menentukan di samping dibuktikan dengan fakta-fakta yang dikumpul.