Friday 19 June 2009

BERTEMU RAKYAT BAGAN SERAI

Pada hari khamis yang lalu saya berpeluang melawat kawasan Bagan Serai. Daerah Krian meninggalkan nostalgia kepada saya khususnya sewaktu zaman persekolahan saya.

Ia terkenal sebagai antara jelapang padi negeri Perak yang kebanyakkannya dihuni oleh suku Banjar.

Saya berkesempatan membawa motosikal bersama isteri meninjau Parit Hj Gabis dan sempat melawat beberapa rumah rakyat yang miskin. Saya terharu melihat mahasiswa dan siswi UiTM yang melaksanakan tanggungjawab sosial mereka bersama berada di lapangan untuk menghayati kehidupan rakyat di luar-luar bandar.

Ia mengingatkan zaman mahasiswa saya yang pernah melalui detik ini dan berada di pendalaman kampung di Semenanjung dan Sarawak untuk bersama membela nasib rakyat.

Saya dan rakan-rakan mengambil pendekatan perjuangan mahasiswa atas nama gerakan sosial yang terfokus. Kami tidak dihimbau oleh retorik-retorik politik semata meskipun ada waktunya kami kritikal dengan dasar-dasar pemerintah.

Namun tidak bermakna kami anti dengan pemerintah. Agenda yang kami bawa adalah mahasiswa sebagai agen perobah dan pembangun masyarakat ke arah kebaikan.

Melihat keadaan Parit Gabis saya merasakan bahawa perjuangan meningkatkan taraf hidup rakyat adalah suatu yang dinamik. Keadaan masa yang berubah memerlukan pengupayaan semula kehidupan mereka.

Sebagai contoh, mereka sudah punyai rumah, namun keadaan rumah yang sudah lama dibina tentunya perlu dibaiki. Bagi yang mampu tentunya sudah dibaiki tetapi bagi yang tidak mampu perlukan pembelaan.

Apa yang kita saksikan semakin menginsafkan untuk meneruskan tradisi membela rakyat. Saya harap kehidupan mereka tidak terlalu dipolitikkan seperti yang saya saksikan sewaktu berada di sana.

Sudah menjadi tabiat mereka apabila ada pemimpin BN hendak melawat kawasan tertentu maka penuhlah dengan bendera mereka dipasang di merata tempat. Tetapi saya tidak ambil peduli dengan apa-apa bentuk provokasi mereka.

Yang penting adalah usaha-usaha untuk membantu rakyat perlu diteruskan tanpa terlalu dikongkong oleh titik bengit politik yang tiada kesudahan.Saya amat gembira kerana berkesempatan bertemu dengan ribuan rakyat jelata.

Malah sempat bersolat zohor dengan Adun PAS Selinsing YB Haji Hussin Din dan penyokong-penyokongnya di Masjid Daerah di Bagan Serai.

Para jemaah yang melihat kemesraan saya dan YB Haji Hussin, menyatakan alangkah indahnya bila ummat Islam dapat bersatu.